سفارش تبلیغ
صبا ویژن

لوله های بتنی

 

لوله بتن مسلح: انواع، علامت گذاری و ویژگی های نصب

لوله های بتن مسلح (RC    ) محصولاتی هستند که از گریدهای بتن سنگین ساخته می شوند و برای حمل فاضلاب خانگی و همچنین آب باران استفاده می شوند. تمام لوله های بتنی ساخته شده از این ماده به دو دسته تقسیم می شوند:  لوله بتنی بدون فشار و لوله بتنی تحت فشار. لوله های بتنی  بسیار سودمند هستند، چرا که با مزایایی از قبیل قیمت کم، سهولت تعمیر و نگهداری و عمر طولانی مشخص می شوند.

لوله بتن مسلح محصولاتی بادوام و کاربردی هستند که برای نصب سیستم های آبرسانی و تخلیه استفاده می شوند.

مشخصات اصلی لوله های بتن مسلح:

مشخصات فیزیکی و فنی لوله های بتن مسلح توسط استانداردهای دولتی تنظیم می شود. الزامات اساسی را که لوله های بتن مسلح باید رعایت کنند  به شرح زیر است:

روی دیواره های محصولات بتن مسلح نباید ترک وجود داشته باشد، در غیر این صورت استفاده از آنها ممنوع است.

لوله های بتنی که دارای علامت TB، TSP، TBP و TS هستند باید به مهر و موم های لاستیکی مخصوص مجهز باشند که برای سازماندهی آب بندی اتصالات ضروری است.

اطلاعات مفید! علامت گذاری باید در مکان های خاص مشخص شده در استانداردهای دولتی عمال شود. بنابراین، علامت گذاری، به عنوان یک قاعده، به سطح بیرونی کانکتور سوکت اعمال می شود. اما برای لوله های بتنی درز دار، علامت گذاری در انتهای قطعه مجاز است.

شاخص مقطع لوله های بتنی درزدار می تواند بسیار متفاوت باشد، که امکان گسترش منطقه عملیاتی آنها را فراهم می کند. برای نصب سازه های بتن مسلح، از تجهیزات ویژه استفاده می شود، زیرا وزن آنها اجازه نمی دهد که با دست خود جایگذاری شوند. با این حال، با وجود این، چنین ارتباطی می تواند به سرعت هزینه خود را در مرحله عملیاتی پرداخت کند.

لوله های بتن مسلح با قطرهای مختلف تولید می شوند، آنها همچنین با عدم وجود یا وجود سوکت متمایز می شوند.

مزایا و معایب لوله های بتن مسلح:

تا به امروز، رایج ترین و پرمصرف ترین لوله ها، لوله های بتنی مسلح سوکت دار هستند. این به دلیل سهولت اتصال بخش های جداگانه خط لوله به یکدیگر است. لوله های بتن مسلح یک گزینه عالی برای سازماندهی فاضلاب با جریان آزاد (گرانشی) است که در آن فاضلاب به طور طبیعی حذف می شود. لوله های بتنی دارای مزایای زیادی هستند که باید به آنها توجه کنید:

چنین لوله هایی با ویژگی های استحکام بالا مشخص می شوند که به آنها اجازه می دهد بارهای سنگین را تحمل کنند. به دلیل استحکام بالا، لوله های بتن مسلح به طور فعال برای جایگذاری در زیر جاده ها و راه آهن استفاده می شود.

مقاومت در برابر دماهای بالا و پایین از دیگر مزایای این نوع از لوله های بتنی است. برخی از محصولات ساخته شده از گریدهای خاص بتن مجاز به استفاده حتی در شرایط آب و هوایی سخت هستند.

سهولت اتصال عناصر جداگانه خط لوله به دلیل قطعات اتصال (زنگ ها و چین ها) حاصل می شود.

دیواره های داخلی چنین قطعاتی با ضریب زبری کم مشخص می شوند که امکان دستیابی به نرخ توان خوب را فراهم می کند. در برخی موارد برای کاهش ضریب مقاومت، ترکیبات خاصی روی سطح داخلی لوله ها اعمال می شود که عیوب میکروسکوپی را برطرف می کند.

بتن ماده ای است که در برابر اثرات خورنده مخرب مقاوم بوده و در برابر پوسیدگی نیز مقاوم است. بنابراین، تحت شرایط خاص، لوله های بتن مسلح قابل اعتمادتر از لوله های فولادی در نظر گرفته می شوند.

بتن یک ماده دی الکتریک است، بنابراین لوله های بتن مسلح قادر به مقاومت در برابر اثرات جریان های سرگردان در خاک هستند.

چنین لوله هایی با حداقل مصرف فلز مشخص می شوند.

مانند هر محصول بتن مسلح دیگر، لوله های بتنی بدون فشار و تحت فشار نیز دارای معایبی به شرح زیر هستند:

جرم بزرگ، که نیاز به استفاده از تجهیزات ویژه هنگام نصب کانال و لوله بتنی دارد.

مقاومت ضعیف در برابر محیط های تهاجمی

یکی از مزیت های مهم لوله های بتن آرمه، استحکام بالای آنها است که به آنها اجازه می دهد در زیر زمین و در مکان هایی که بار زیادی روی خاک وجود دارد، قرار بگیرند.

لوله های بتن مسلح عمر مفید بالایی دارند که می تواند به 50 سال (در صورت استفاده معمولی) برسد. چنین محصولاتی بسته به طراحی و ویژگی های عملکردی به انواع مختلفی تقسیم می شوند.

انواع لوله های بتن آرمه:

تا به امروز، 4 نوع اصلی لوله های بتن مسلح وجود دارد:

بدون فشار؛

فشار؛

سوکت؛

سوکت بدون فشار

لوله های بتن مسلح بدون فشار برای کانال گذاری استفاده می شود که از طریق آنها مایع به دلیل شیب ارتباطی منتقل می شود.

توجه داشته باشید! توجه به این نکته مهم است که شاخص مقطع جریان منتقل شده از طریق یک خط لوله جریان آزاد معمولاً 5? کمتر از قطر ساختار لوله بتنی است.

لوله های بتنی تحت فشار از گریدهای بتن بادوام ساخته می شوند و برای نصب فاضلاب و سایر سیستم هایی که در آنها محیط کار در اثر فشار حرکت می کند استفاده می شود. فشار در چنین ارتباطاتی با استفاده از تجهیزات پمپاژ مخصوص تزریق می شود.

لوله های بتنی سوکت به این دلیل نامیده می شوند که شامل عناصر اتصال ویژه - سوکت هستند. لوله بتنی مسلح سوکتی، بخشی از سازه خط لوله است که در یک انتها دارای یک امتداد و در انتهای دیگر باریک می شود. لوله های بتنی بدون فشار امروزه رایج ترین مدل های لوله بتنی پرتقاضا در بازار هستند.

لوله های بتنی سوکت دار  بدون فشار برای سازماندهی کانال های گرانشی استفاده می شود. چنین لوله هایی در برابر اثرات خورنده مخرب مقاوم هستند و همچنین دارای عمر طولانی هستند. اتصال بخش های جداگانه چنین خط لوله ای به دلیل عناصر اتصال زنگی شکل انجام می شود. لوله هایی که در یک انتها دارای پسوند هستند، لوله های سوکت نامیده می شوند. تمام لوله های بتن مسلح بسته به گزینه اتصال به 2 گروه اصلی تقسیم می شوند:

لوله های بتنی سوکت دار

لوله های بتنی درز دار

لوله های سوکت بدون فشار بتن مسلح دارای یک بخش استوانه ای و یک سطح پلکانی در ناحیه عنصر بوش است. آنها مجهز به حلقه های لاستیکی برای آب بندی مفاصل و کف هستند. قطعاتی که با هزینه اتصالات دیگر به هم متصل می شوند، به جز نوع اتصال، عملاً تفاوتی با موارد سوکیتی ندارند.

علامت گذاری لوله های بتن مسلح:

علامت گذاری لوله های بتن مسلح هدف عملکردی آنها را تعیین می کند و همانطور که در بالا ذکر شد بر روی سطح بیرونی سوکت یا روی یکی از انتهای قطعات تا شده اعمال می شود. شرکت های تولید کننده لوله های  بتن مسلح باید یک علامت گذاری را اعمال کنند که شامل موارد زیر است:

تعیین حروف

تعیین دیجیتال

نام حروف نشان دهنده نوع لوله و ویژگی های آن است.

لوله با برچسب TNI قطعه استوانه ای که شکل مخروطی دارد. یک انتهای محصول به شکل یک قیف منبسط شده ساخته شده است و انتهای دیگر آن به یک عنصر آستین مجهز شده است. اتصال لب به لب چنین قطعه ای مجهز به حلقه لاستیکی آب بند است.از این نوع محصولات TNI برای گذاشتن کانال های فشار که مجهز به سوپرشارژرهای فشاری (پمپ) هستند استفاده می شود. مدل های TPS مانند لوله های T شکل مخروطی دارند. آنها با استفاده از عناصر اتصال زنگی شکل به یکدیگر متصل می شوند. در موقعیت کاری پایینی شامل یک زیره هستند.TBI شکلی مشابه نوع قبلی دارند، اما تفاوت قابل توجه این محصولات وجود شانه پایدار است. آنها مجهز به عناصر آب بندی لاستیکی برای افزایش آب بندی اتصالات هستند.TBP هیچ تفاوتی با محصولات بتن مسلح قبلی ندارد، که شامل زیره می باشد.لوله های بتنی از این نوع در مرحله تولید به سطح پلکانی مجهز می شوند که اتصال را تسهیل می کند. آنها شامل یک سطح نر و مادگی هستند که با مهر و موم های لاستیکی مهر و موم شده اند. TSP ها با نوع قبلی لوله های بتن مسلح تفاوتی ندارند، به جز وجود یک کفی در ترکیب آنها. قطعات TFPE تا شده و مجهز به مهرهای ترموپلاستیکی مخصوص هستند که در اتصالات لب به لب استفاده می شود. محصولات TFP، اما شامل یک زیره است. از نظر فنی، این نوع از لوله ها شبیه قطعات TBFP هستند، اما یک تفاوت دارند: وجود یک سوراخ بیضی شکل.

مشخصات هندسی که در قالب یک علامت دیجیتالی بر روی یک لوله بتن مسلح اعمال می شود، به شرح زیر است:

رقم اول، به عنوان یک قاعده، بخش داخلی قطعه را نشان می دهد.

رقم دوم مربوط به طول مفید قطعه است که در دسی متر محاسبه می شود.

شکل آخر در مورد ظرفیت باربری لوله بتن مسلح می گوید.

بنابراین، با علامت گذاری، نه تنها می توان هدف یک لوله بتن مسلح خاص را تعیین کرد، بلکه با ویژگی های هندسی آن نیز آشنا شد، که برای انجام انواع محاسبات ضروری است.

برخی از انواع لوله های بتن مسلح مجهز به آب بند لاستیکی هستند که محکم بودن اتصال را تضمین می کند


لوله های بتن آرمه:

صدها نوع لوله از مواد مختلف در بازار ساخت و ساز وجود دارد. برای تولید بیشتر از بتن، فولاد، پلیمرها و فلز استفاده می شود. بتن هنوز محبوبیت خود را در ساخت و ساز از دست نداده است. مواردی وجود دارد که هیچ ماده ای نمی تواند از نظر عملکرد، پارامترها، مقاومت در برابر استرس مکانیکی جایگزین آن شود. مثلاً برای ساخت بزرگراه استفاده می شود. سازه های بتن مسلح برای کارهای ساختمانی در مقیاس بزرگ و خانگی (تجهیزات بخش خصوصی) استفاده می شود. 

جهت کسب اطلاعات بیشتر در ارتباط با لوله بتنی به وب سایت پایپ گستر مراجعه نمایید.